Algemene voorwaarden

  1. Bouwdepot.be is een webshop, gespecialiseerd in het verkopen van Bouwmaterialen en toebehoren.
  2. Bouwdepot.be (hieronder vermeld als 'de ondernemer') betreft een CVBA met ondernemingsnummer 0670.770.143.
  3. Contactgegevens:
    • Adres: Industriepark-West 75, 9100 Sint-Niklaas
    • Tel: 03 780 17 05
    • Fax: 03 401 71 05
    • Mail: contact@bouwdepot.be
  4. Gedragscodes:
  5. Conformiteit en garantie:
    • De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
    • Een door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie aangeboden regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de consument ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden op grond van de wet en/of de overeenkomst op afstand.
    • De ondernemer biedt beperkte bijstand na de verkoop aan. De ondernemer gaan er van uit dat de consument weet hoe de aangekochte producten verwerkt of gebruikt moeten worden. Bijstand wordt enkel verleend op eventuele vragen of opmerkingen betreffende de status van de aangekochte producten.
    • De wettelijke minimum garantieperiodes zijn van toepassing.
  6. Prijzen:
    • De verkoopprijzen van de producten gepubliceerd op de webwinkel van de ondernemer (www.bouwdepot.be) zijn altijd inclusief 21% BTW maar exclusief verzendkosten. BTW en eventuele andere taksen die van toepassing zijn, zijn altijd ten laste van de consument.
    • De verkoopprijzen van de producten kunnen dagelijks wijzigen. Bij promotionele acties vermeldt de ondernemer de geldigheidstermijn.
    • Herbruikbare verpakkingsmaterialen zoals waarborgpaletten, kratten, bakken enz., vallen ten laste van de consument en worden gefactureerd zonder BTW. Bij het hiervan tijdig terug inleveren door de consument, uiterlijk 3 maanden na levering, en in goede staat, wordt de waarborg integraal gecrediteerd en terugbetaald binnen de 5 werkdagen.
    • Al de prijsaanbiedingen zijn steeds vrijblijvend, zolang er geen volledige wilsovereenkomst is bereikt.
    • De verkoper behoudt zich het recht om aankopen te ontbinden op grond van ernstige fouten in de prijs van de aangeboden producten.
  7. Levering:
    • De leveringsprijs wordt berekend na het ingeven van het door de consument gekozen leveringsadres. De leveringsprijs wordt bepaald aan de hand van de samenstelling van het winkelmandje, de mogelijke verzendmethodes en eventueel de fysieke afstand tussen het leveringsadres en het magazijn waar de goederen zich bevinden. Automatisch wordt de goedkoopst mogelijke verzendmethode en bijhorende kost gehanteerd.
    • De ondernemer streeft er naar de bestelling van de consument zo snel mogelijk op het door de consument opgegeven adres te leveren of indien de consument komt ophalen, de bestelling zo snel mogelijk klaar te zetten. Kleine postpakketjes worden zo snel mogelijk verzonden via BPost en mag de consument binnen 1 à 3 werkdagen verwachten. Bij grote pakketten neemt de ondernemer contact op met de consument om de levering te bespreken. Deze levering mag de consument binnen de 5 werkdagen (of later, indien de consument dit wenst) verwachten. De levering gebeurd ofwel door een colli-/pallettransporteur ofwel met een camion van de ondernemer.
    • Indien er omwille van beschikbaarheid sprake is van een langere levertijd, wordt de consument z.s.m op de hoogte gesteld van de verwachte levertijd. Alle leveringstermijnen zijn opgegeven bij benadering; laattijdige levering geeft geen enkel recht op schadevergoeding, behoudens in geval van bedrog of kwaad opzet. Een levering die niet kan uitgevoerd worden wegens overmacht of door toedoen van de leverancier van de ondernemer geeft de consument geen recht op een schadevergoeding.
    • Alle goederen worden, vanaf vertrek bij de ondernemer, vervoerd en geleverd op risico van de consument, welke ook de wijze van transport is. De leveringen gebeuren op voor zwaar transport berijdbare wegen. Goederen worden gelost naast de vrachtwagen, en niet binnengedragen. De vervoerder is niet verantwoordelijk voor beschadiging van voetpaden, tuinmuren, rioleringen, deksel, enz., wanneer hij op verzoek de materialen op moeilijk te bereiken plaatsen aflevert.
  8. Herroeping:
    • De consument kan binnen 14 dagen na levering of afhaling de verkoop ontbinden door de goederen terug te sturen of terug te brengen.
      • Retours worden hierbij enkel aanvaard indien het product nog in de onbeschadigde originele verpakking zit.
      • Retourkosten zijn steeds ten laste van de consument, ook indien de ondernemer gratis verzending heeft toegestaan.
        • Bij herroeping is de ondernemer gehouden tot het terugstorten van de aankoopsom + betaalde verzendkosten aan de consument.
        • Het terugbetalen van de betaalde verzendkosten beperkt zich tot de normale kosten van verzending. Indien de consument opteerde voor een extra snelle levering zal de terugbetaling van verzendkosten zich maar beperken tot het bedrag van een gewone levering.
      • Voor 'niet postpakket'-producten kan de consument beroep doen op de transportmodaliteiten van de ondernemer. De transportkost zal hierbij maximaal gelijk zijn aan de totaal betaalde verzendkost bij de bestelling van de goederen.
      • Goederen worden enkel opgehaald op het leveringsadres gehanteerd bij de bestelling.
    • Terugzendingen van goederen moeten steeds schriftelijk gesteld worden door middel van bijvoorbeeld het herroepingsformulier. De goederen worden binnen 14 dagen na ontvangst van de herroeping terugbetaald, met eventuele uitstel tot de goederen ontvangen zijn.
    • Er zijn uitzonderingen op het herroepingsrecht van toepassing (zoals gespecifieerd in art. VI.53 of VI.58 WER) voor producten:
      • die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument
      • die door hun aard niet teruggezonden kunnen worden
      • die snel kunnen bederven of verouderen
      • waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft
      • die geen standaard stockartikel zijn zoals weergegeven op de productpagina alsook tijdens het afrekenen en dewelke bij aankoop door de klant speciaal besteld werd bij de leverancier van de ondernemer
  9. Aanvaarding:
    • In geval van levering worden alle goederen verondersteld te zijn aanvaard uiterlijk 14 dagen na levering. Bij gebrek aan schriftelijk bezwaar of klacht binnen 14 dagen volgend op de levering, worden alle zichtbare gebreken gedekt door de levering. In geval van afhaling worden alle niet verpakte goederen aanvaard op moment van afhaling. Visuele beschadigingen van omverpakkingen dienen op moment van afhaling te worden gemeld. Zowel bij levering als afhaling dienen verpakte producten door de consument binnen 14 dagen te worden gecontroleerd op conformiteit zodat de consument, zo nodig, tijdig de verpakking dient open te maken en de verpakking op zich nooit reden kan zijn tot het beweerd verborgen zijn van gebreken. De ondernemer staat enkel in voor verborgen gebreken wanneer hij daarvan kennis had; die kennis wordt niet vermoed, zij moet door de consument afnemer bewezen worden. Eventuele kleurafwijkingen kunnen nooit beschouwd worden als verborgen gebreken.
    • Kleurafwijkingen en maatafwijkingen op gevelstenen, vloeren en betonblokken zijn mogelijk.  Dit volgens de normen van de leverende Belgische of buitenlandse fabriek. Indien men een egale kleurschakering wenst te bekomen over de totaliteit van het bouwwerk is de aankoop van alle stenen/de volledig vloer in eenmaal en het vermengen uit diverse pakketten een absolute vereiste. Bij gebrek hiervan kan de ondernemer nooit aansprakelijk gesteld worden voor kleurafwijkingen.
  10. Klachtenbehandeling:
    • De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze procedure.
    • Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen redelijke termijn, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
    • Bij de ondernemer ingediende klachten worden beantwoord binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
    • Wanneer een consument een geschil heeft met de ondernemer en hem hierover reeds heeft geraadpleegd, dan heeft de consument de mogelijkheid om raad te vragen of klacht neer te leggen bij BeCommerce. (www.becommerce.be)
  11. Geschillen:
    • Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument is uitsluitend Belgisch recht van toepassing, voor zover het internationaal privaatrecht dit toelaat.
    • Voor alle betwistingen voortvloeiende uit de levering van materialen, zijn alleen de rechtbanken van het arrondissement Gent en het vredegerecht van het gerechtelijk kanton Gent bevoegd.
    • Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door de ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan BeCommerce.
      • Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen redelijke termijn aan de ondernemer heeft voorgelegd.
      • De ondernemer is gebonden aan deze keuze van de consument om een geschil voor te leggen aan BeCommerce.
      • Wanneer de ondernemer de tussenkomst aanvraagt zal de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, zich schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
      • BeCommerce doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in hun Huishoudelijk Reglement. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
      • De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.
      • Naast de interne klachtenprocedure van de webshop, kan u steeds terecht bij BeCommerce en bij het Europese ODR-platform: http://ec.europa.eu/consumers/odr
  12. De consument ontvangt de algemene voorwaarden van de ondernemer en een samenvatting van zijn bestelling in de bevestigingse-mail.

Download de algemene voorwaarden in PDF



Installeer Adobe PDF lezer Download Adobe PDF reader